söndag 19 december 2010

Att visualisera olika aspekter av rörelse

Ok. Olika aspekter av rörelse, hur kan visualiseringar av dessa se ut – hur tänker jag mig att de ser ut.

Jag funderade kring vad jag skulle vilja kalla ”abstrakta rörelser”. De som inte är direkt iakttagbara (t ex kan en människans kroppsliga rörelse iakttas – utifrån – när denna går, springer osv.). Jag vill undersöka hur visualiseringar av dessa rörelser ser ut – hur ser det visuella mönstret ut?

 Jag har också i relation till detta funderat kring visuella mönster som slumpmässigt träder fram utifrån statistik och fakta.  Jag snubblande på ett visuellt mönster som skapats utifrån statistik ”i rörelse”. En anställd på Facebook fick fram en visuell bild utifrån statistik som utgår ifrån relationer mellan användare av Facebook världen över. Kanske inte så förvånande, men ändå fascinerande, att världskartan trädde fram som visuell bild utifrån den abstrakta statistiken. Punkterna och linjerna (eller rörelsen) mellan dem skapar också ett visuellt mönster.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar